neděle 13. září 2009

Kdopak mi to upíjí limonádu?

Zase se mi zdá, že mi někdo upíjí ze skleněné lahve limonádu! Mám podezření na bráchu. Počkej, já tě dostanu! Postavil jsem láhev na stůl a fixem jsem vyznačil výšku hladiny. Limonáda je nejlepší vychlazená – šup s ní do lednice.Možná jsem to dělal zbytečně, brácha odjel na pár dnů k babičce. A já si na tu láhev vzpomněl až za pár dní. Ale co to? Brácha je pryč a hladina v láhvi je pod ryskou! A fčil mudruj. Asi se budu muset bráchovi omluvit. Vždyť je to přece jasné! Voda při ochlazování přece zmenšuje svůj objem, má větší hustotu!
Zkuste pokus zopakovat, ale místo skleněné lahve použijte PET láhev. Bude pokus probíhat stejně? Svá pozorování zapište a pošlete nám je. Připojte nákresy nebo fotografie.


Z jednoduchých, v domácnosti celkem běžných pomůcek, si můžete vyrobit primitivní fontánu. Naše fontána bude pracovat na principu podtlaku – jestliže je v uzavřené nádobě tlak menší než okolní tlak atmosférický, hovoříme o podtlaku. K uskutečnění pokusu budete potřebovat dvě sklenice s víčkem na závit (menší vejde do větší), vodu, plastové trubičky, trubičku od tuhy z propisky, tavnou pistoli (v nouzi pomůže i plastelína) a potravinářskou barvu. Ve víčku větší sklenice opatrně uděláme otvor tak, aby jím těsně prošla hadička. Okolí hadičky dobře utěsníme. Totéž provedeme s víčkem menší sklenice (tady je vhodnější místo hadičky použít trubičku od tuhy z propisky). Menší sklenici naplníme vodou obarvenou potravinářskou barvou a vložíme ji do větší sklenice, kterou pečlivě uzavřeme víčkem. Hadičkou ve víčku velké sklenice se pokusíme odsávat vzduch a pozorujeme, co se děje.

Při odsávání vzduchu z větší sklenice se v ní vytváří podtlak. V menší sklenici se ale tlak nemění, což způsobí vystřikování vody „tryskou“ fontánky. Fontánka stříká, dokud se tlaky v obou sklenicích nevyrovnají. Dalším odsáváním vzduchu se fontánka opět rozstříká.

Vhodné je pod víčky vyrobit těsnění (igelit, guma apod.). Hadička ve víku větší sklenice musí být stále uzavřená (ústy nebo speciální tlačkou), jinak se tlak ve větší nádobě okamžitě vyrovná s atmosférickým. Pokus je dobré provádět ve dvojici – jeden odsává vzduch, druhý pozoruje. Pokud experimentujete dva nebo více, dbejte na hygienu při práci s hadičkou (není vhodné, aby více lidí foukalo jednou hadičkou).
Jak se dá takové zařízení využít? Najdete nějakou praktickou činnost, při které se něco podobného používá?

Pozorujte, kreslete, zapisujte, mailujte. A hlavně se u pokusů dobře bavte!
Žádný pokus nedělejte bez přítomnosti dospělé osoby - i zdánlivě velmi jednoduchý pokus může nadělat spoustu neplechy!


 

Žádné komentáře:

Okomentovat