neděle 20. září 2009

Šach, mat a pat

Kdysi jsem často hrával šachy. Teď už nemám kdy, ale občas zalistuji v šachové literatuře. Nedávno jsem si takhle připomněl příběh, jak prý šachy vznikly. Možná ho znáte... Bylo to v Indii za panování přísného monarchy Kerama. Jeho vláda brzy přivedla dříve bohatou říši do veliké bídy. Keram si nenechal nikým poradit a nikdo mu nesměl odporovat. Našel se však jeden chytrý člověk, který přišel na vtipný způsob, jak králi naznačit, že je nutné opřít se i o své poddané. Vymyslel šachy a naučil je monarchu hrát. Zasvětil ho i do jejich symbolického významu, a tak Keram pochopil, že král ve hře nemůže učinit ani jeden krok bez podpory svých pěšců, věrných poddaných.

Nejzajímavější část příběhu je však v tom, jakou odměnu chytrý Sissa žádal: jedno zrníčko pšenice za první políčko, dvě zrníčka za druhé, osm za třetí, šestnáct za čtvrté,...zkrátka za každé další políčko dvakrát tolik než bylo na předchozím. Zkoušel jsem spočítat, kolik zrníček to celkem bylo, ale můj počítač byl proti. V chytrých knihách jsem se ale dočetl, že množství zrnek na posledním políčku by vyplnilo krychli o hraně dlouhé asi 7,5 km! Tak to mě fakt překvapilo. Zvlášť když jsem si představil, jak dlouhá by musela být velbloudí karavana, která Sissovi převážela pšenici – velbloud uveze 140 kg nákladu, v karavaně zabere 5 m. Velbloud za velbloudem, karavana by byla dlouhá neuvěřitelných 11,5 miliardy kilometrů!
Teď mě tak napadá: jak je asi těžké jedno zrníčko pšenice? A jaký má objem?


Možná vám bude následující pokus připadat, že sem nepatří. Má ale s předchozím příběhem něco málo společného. Co myslíte, je možné složit list papíru formátu A4 osmkrát? Přeložte papír poprvé, podruhé – teď je papír ve čtyřech vrstvách. Složte ho ještě jednou a dostanete osm vrstev, pak šestnáct, pro sedm přeložení bude třeba už 128 vrstev, což je téměř nemožné provést i s velkým úsilím, obrovskou silou a velmi tenkým papírem. Kdyby se vám podařilo složit jeden list papíru čtyřiadvacetkrát, dostali byste přes 16 tisíc přeložených stránek - to odpovídá hromadě vysoké asi 526 metrů. Nepřipomíná vám to onen příběh o šacjových políčkách a pšenici?

Pozorujte, kreslete, zapisujte, mailujte. A hlavně se u pokusů dobře bavte!
Žádný pokus nedělejte bez přítomnosti dospělé osoby - i zdánlivě velmi jednoduchý pokus může nadělat spoustu neplechy! 


 

Žádné komentáře:

Okomentovat